סלח לי אלוהים, אתה יכול להתיז עלי?

 

                                 

                                    צילום  מויקיפדיה


" חיים ומות ביד הלשון " וערב יום הכפורים תשפ"א דומה שיותר מכל נחוצה לנו שפה חדשה, מיטיבה, נקיה מקנאות ומשנאות, מבדלנות בעם ומהטלת אשמה על אחרים. ערב יום הכיפורים בואו ונתרכז בסליחה ובכפרה, בקדושה ובמחילה.

סליחה - מילה המופיעה בעברית הקדומה ובמספר שפות שמיות. באכדית שם זה מתאר התזה והזיה של מים לשם ריפוי וטיהור. מקורותיו של שורש סלח על פי קליין הם [Aram. סְלַח (= he forgave), Ugar. slḫ (= to forgive). Akka. salāḫu (= to sprinkle), whence prob. Aram.-Syr. זְלַח (= he sprinkled) והוא קרוב ל ז.ל.ח. שמשמעו התיז. לא מפליא למצוא ששורש זלח קרוב גם לשורשים זלפ וזלג וכולם מתארים שטף כזה או אחר של מים.

קודש/קדוש - על פי המחקר ועל פי קליין, קידוש נובע מהפעל קדש שמשמעו באכדית, בין היתר, היא לנקות:
Akka. quddushu (= to cleanse, to hallow, sanctify,) קליין
"), Near Eastern semantics of purity is formulated by a verb qdš "to wash, to clean something with water, to be cleared from dirt". נלקח מן המאמר של Vladimir EMELIANOV The Ritual of Water-Consecration in Sumerian Texts

אם כן שימו לב שהפסוק המתיחס לנטילת הידיים בתהלים "שְׂאוּ יְדֵכֶם קֹדֶשׁ וּבָרְכוּ אֶת יְהוָה" , המופיע בצילום לעיל, מורה בפשטות על מצות נטילת הידיים - רחצו וטהרו/נקו/קדשו את ידיכם. מה שמזכיר לי תמיד את הטקס הקטן בכל יום כיפור בבית הכנסת, כאשר לפני ברכת כהנים נגשנו ליטול ידיים ותמיד היה מי שביקש להזות את המים על ידינו.

כפרה - לשורש זה שני משמעים. המשמע הראשון הוא של מירוק וניקוי והוא קרוב ל kaparu האכדי. המשמע השני הוא של כיסוי והטמנה - ראו ענין מכסה ארון העדות שנקרא כפורת וענין הכיסוי והציפוי שהצטווה נח לעשות לתיבתו "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר… וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר" (בראשית ו, יד). מענינת הקרבה בין עצי גפר לשורש כפר אולם בזאת עדיין לא העמקתי.

מחילה - שורש חלל או מהל או מחי/מחק. ההשערות על פי האקדמיה הן שמחילה משמעה להפוך לחול, או להתנהג בעדינות ובמתינות כפי משמע שרש מהל בערבית "עלא מהלכ" או שעניינו מחייה ומחיקה של העוונות.

ולכן נתפלל:
מחול וסלח, סלח ומחול וכפר על כל עוונותינו. שניכתב לספרי חיים טובים, לשערי ישועה והצלה, שערי ששון ושמחה, בריאות ורווחה, טוהר וקדושה. שניוושע ממיני מגפות וניטהר ממיני ריב ומדון. שלום על ישראל.










תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הַכְּפִיר אוֹפִיר

הַפִּיל גִּיל

הַנָּאקָה רִבְקָה