כיצד נפעיל מדיח כלים במוחנו?

התמונה מאתר pixwords solotions


סבתי נהגה לשאול: שבעת שינה?
חוקרי השינה עושים לילות כימים כדי ללמוד את תת התודעה ואת התהליכים המתרחשים במוחנו מרגע שאנו עוצמים עין ועד להתעוררות.
אנו יודעים שבמהלך השינה קיימים שלבים עיקריים:
- שלב ההרדמות, נים ולא נים.
- שלב השינה השטחית בו גלי המוח מאטים את תנועתם.
- שני שלבי השינה העמוקה בהם גלי המוח אטיים במיוחד. שלבים אלו חיוניים במיוחד כיון שבהם אנו משקמים את מאגרי האנרגיה הנפשית והגופנית.
- שלב שנת החלום המתאפיין ברעידות עיניים מהירות ובו מתארגן המידע במוחנו והזכרון משתמר.
כל מחזור אורך כשעה וחצי ומכאן החשיבות לשנת לילה בריאה בת שמונה שעות.
בשנים האחרונות הולך ונגלה יותר ויותר מידע על המתרחש במוחנו במהלך שלבי השינה העמוקה. המגזין  wired מדווח שבשלבים אלו תאי העצב (הנוירונים) במוחנו מתאמים את פעילותם כך שהם יורים את מטענם החשמלי וחדלים מלירות אותו באותן יחידות זמן. כאשר תאי העצב עוברים למצב לא פעיל הם נזקקים לפחות חמצן שיגיע עם הדם למוח. במצב זה הורדת ההילוך של מערכת החשמל במוח נותנת את האות להפעלת המהלך ששוטף את תאי המוח, פשוטו כמשמעו. נוזל דמוי מים, הוא הנוזל המוחי הנובע מעמוד השדרה, זורם בהיקפו של המוח ומסלק רעלנים, רדיקלים חופשיים ופסולת חלבונית, שנוטים לשקוע במוח.
הפסולת החלבונית מתבטאת בצורת חלבונים בלתי מסיסים (בטא עימלואיד/דמוי עמילן) והם מאפיינים מחלות דוגמת ובעיקר אלצהיימר, קרויצפלד יעקב, פרקינסון, סוכרת וקטרקט.
הכישלון עד כה בייצור תרופות שמצליחות להתמקד במאבק בחלבונים דמויי העמילן גורם להשקעת משאבים בכיוונים נוספים, כמו נסיונות להגדלת הכמות של הנוזל המוחי שדרתי השוטף את המוח. כך אפשר יהיה לסלק חלבונים מסוכנים נוספים דוגמת ה tau, אשר מאפיינים את מחלת האלצהיימר ואשר פוגעים בקשר שבין תאי העצב.
אם נסכם אז למושג 'לנקות את המוח' יש גם משמעות פיזיולוגית רבה. חשוב מאד לנקות אותו ממצבי רוח על ידי התרעננות בפעילויות מהנות, להיות פעיל ולספק למוח גרויים שיחזקו את החיווט הפנימי בו אבל חשוב לא פחות 'להפעיל את המדיח'. לישון במידה הראויה ולהקיץ באופן טבעי אחרי שנת לילה מספקת (אשתי מתעוררת אחרי שנ"צ או בבוקר בחיוך ומצהירה 'הייתי עייפה...').
בריאות ונחת.

בקשה לי: נהנים מקריאת הבלוג? העבירו הלאה ועזרו להגדיל את תפוצתו, ללא פרסומות וללא סממנים מסחריים.


תגובות

  1. אתה יכול גם להצטרף אלינו לצורך הגדלת תפוצה - https://isra-parparim.blogspot.com/
    אני על כל פנים נשביתי :-)

    השבמחק
  2. מצאתי את קהילת פרפרים שלכם אבל אינני מוצא כיצד להצטרף

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הַכְּפִיר אוֹפִיר

הַנָּאקָה רִבְקָה

הַפִּיל גִּיל