כיצד ניכנס לאווירת Hy... gge?

           יכניס אותנו ל Hygge צילום: מיכל ווינטר

... ומה למדה מיכל כשפגשה את ה skorstensfejer בביתה החדש בסורו, לא רחוק מקופנהגן?
"דנמרק, ממלכת האגדות - היום מנקה הארובות הגיע לביתנו. מבחינתי זו היתה חגיגה קטנה כיון שמנקה הארובות בדנמרק מגיע לבוש בבגדים המסורתיים וזה מעלה מיד חיוך של שמחה ושל הערכה למסורת ארוכת השנים ומכניס אווירה נעימה וידידותית - Hygge.
האם ידעתם שבדנמרק מנקה הארובות עובר הכשרה מקצועית במשך ארבע שנים כדי לקבל תואר מומחה לניקוי ארובות? החוק בדנמרק מחייב בדיקה וניקוי ארובות על בסיס קבוע. זאת בגלל ריבוי שריפות שנבעו מחסימת הארובה.
מקווה שהעליתי חיוך או שלפחות נזכרתם במרי פופינס. " 
כך כתבה לנו מיכל והוסיפה עבור בלוג 'החדשון' : 
שים לב לאבזם חגורתו של המנקה, עליו סמל האיגוד אליו הוא שייך. מדי העבודה והמגבעת כמובן נועדו לא רק לצרכי ייצוג. 
סיפור מקסים. שכרגיל אצלי עורר את תשוקתי להבטי השפה. ארובה... כסומא בארובה... היצור הארוך והמסתורי skorstensfejeren המופיע על הרכב בצילום...
על המלים העבריות ארובה aaruba, ארובה aaruva, ארבה arba, ארבה aareva ומארב ארחיב בפרסום נפרד.
בינתיים: הבנתי ש skorsten היא ארובה. אפשר להבין ש  sfejer  הוא למעשה sweeper האנגלי, כלומר מי שמקצועו הוא טאטוא. שניהם יחד - מנקה (מטאטא) ארובות.  כשנוסיף en נקבל את שם הפעולה - היצור הארוך משמעו הוא  "ניקוי ארובות". 
ומהו Hygge? הנאה ובילוי, Fun באנגלית. מושג מקובל שמבטא אוירה חמימה וחברית. יש הטוענים שהיא עומדת ביסוד האושר הדני המפורסם, כפי שאפשר לקרוא בהמשך. 

נאחל למיכל ולמשפחתה חום צח ו Hygge כהלכתו. 




ההוגה הדנית - ויקיפדיה


כך "נתנחמם" על פי ההלכה הדנית

תגובות

  1. בוודאי שהעלה חיוך.
    הלוואי ואצלנו בעלי מלאכה (איטום, גגנות, מסגרות, אינסטלציה....)היו צריכים ללמוד ארבע שנים - טוב, נסתפק בשלוש...) בכדי לקבל תעודת הסמכה למקצועם....

    השבמחק
  2. אכן הכל ענין של תפישה תרבותית

    השבמחק
  3. איך מבטאים אצלנו HYGGE?
    בנורווגיה נדרש מבחן אחד כדי בכלל להכנס ללימודי מקצוע [ האחיין של בת זוגי לומד נגרות ] ואם הוא רוצה להיות נגר מומחה [ והוא רוצה ] אז הוא לומד בביה"ס גבוה לנגרות עילית, לפני כן הוא היה שוליה של נגר מומחה.
    אצלנו, לצערי, בגלל מדיניות חינוך מסלילה או "גזענית" החינוך המקצועי הפך לביטוי ממסדי לאפליית בני עדות המזרח וחסימת דרכם לאקדמיה ולחייים הטובים של ישיבה במשרד, והחינוך המקצועי הפך מיועד לילדים שבחרו במקצוע, לתלמידים חלשים, לתלמידים בעלי ADHD [פעלתנות יתר, קשב וריכוז ] וכמובן לנוער עבריין, נוער בסיכון.
    כל תפיסת האמן [ AUMAN] בארץ לא קיימת, רב אומן?
    גם מעצבי אופנה לא כולם יודעים לגזור ולתפור??

    השבמחק
  4. "הוּגָה או היוּגָה (בדנית: Hygge, הגייה: /hyɡəˈ/) היא מילה דנית או נורווגית בעלת משמעות ייחודית. כשם עצם, הוּגָה מתייחסת לאיכות של חמימות, נינוחות וחברותיות אשר משרה תחושה טובה של שביעות רצון או רווחה נפשית[1]. בשפה הדנית משמשת המילה, בהטיות שונות, גם כשם תואר לתיאור מצבים המאפיינים הוּגָה או כפועל לציון התנהגות ברוח זו."
    וויקיפדיה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הַכְּפִיר אוֹפִיר

הַנָּאקָה רִבְקָה

הַפִּיל גִּיל