5 במאי- יום השחרור / דיווח מדנמרק



דיווחה של מיכל ווינטר מסורו, דנמרק:

"ביום ה- 4 במאי, הדנים מדליקים נר החלון הבית לציון הניצחון וסוף הכיבוש. הערב ירד ויצאתי לצעוד ולהתרגש ממראה החלונות המוארים בנרות. 

1945 ב- 4 במאי:
עם סיום מלחמת העולם השנייה, אחרי שנים של הכיבוש הגרמני שהחל ב 9 באפריל 1940, סוף סוף אזרחי דנמרק שמעו ברדיו את ההודעה על שחרור דנמרק מגרמניה הנאצית.
לאורך שנות הכיבוש הדנים השחירו את חלונותיהם בעזרת וילונות כבדים ושחורים וביום השחרור הדנים הסירו את הווילונות ואנשים נהרו לרחובות, מנופפים בדגל הדני ורבים מהם אף שרפו את וילונותיהם השחורים. חלונות דנמרק הוארו בנרות המסמלים את השחרור והחופש.
כיום 75 שנה מאוחר יותר מציינים את היום הגדול בנר דולק בחלון הבית.

הימים שלאחר השחרור היו ימים של שמחת השחרור וזעם על אלפי הנשים הדניות שחברו, בילו, ילדו ילדים ואף נישאו לחיילים הגרמנים. חגיגות השחרור כללו גם אירועי תוקפנות קשה כלפי נשים אלו שנחשבו "משתפות פעולה" וכעונש ראשיהן גולחו וגם בילדיהן דבקו כינויי בגידה כמו בן זונה- "horeunger" ו "בן דרקון"-  drageyngel בו זורם דם נאצי. הדימוי רדף אותן, הנשים נשאו את הטראומה ורבות הסתירו את סיפורן כדי להגן על ילדיהן. האומה הדנית ליקקה את פצעיה והתנערה ממשתפי הפעולה והשפעת הכיבוש על מדינתם."

מיכל מבטיחה לנו פרסום נפרד בנושא יהדות דנמרק.


תגובות

  1. נר חרות / האור שגירש את החושך הנאצי / והרוצח המתועב והמכוער המכור לסמים שחור השיער וכבד הגוף התימר להיות בלונדיני, גבה קומה ובעל עיניים כחולות.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הַכְּפִיר אוֹפִיר

הַנָּאקָה רִבְקָה

הַפִּיל גִּיל