מוזמנים למסע. חלק א - תכול.

                       
כשנשוב לנסוע ולטוס ולחיות את החיים טרום נגוף הנגיף, במהרה בימינו, אולי תמצאו את עצמכם בכרתים. אם כך יהיה בקשו להכיר את התרבות המינואית הקדומה של האי ולהשתתף בהליך ההפקה של התכלת. הציבו רגליכם במים הנעימים כשבידכם סל נצרים ובו שאריות הדגים הערבים לחך אותם אכלתם זה עתה על כוסית אוזו. הטבילו את הסלים במים ושלו בסל את זני החלזון הקרוי הארגמון: הארגמון חד הקוצים ואת הארגמון קהה הקוצים. הצטיידו בכפפות ומן הראשון הפיקו את הנוזל מבלוטת הצבע הארגמני שלו(מתחת לזים). מן השני הפיקו את הנוזל מתוך בלוטת הצבע התכול. את הנוזלים הרתיחו במשך כמה ימים. בנוזלים המתקבלים צבעו פיסות בד.
אם זאת תעשו תקבלו 'תכליתו וארגמנו' אשר היו מוצרי יוקרה בעולם העתיק והופיעו במלאכת המשכן, בבניית בית המקדש, בבגדי כהונה כאשר התכלת הופיעה כמובן גם בטלית "ונתתם על כנפי בגדיכם פתיל תכלת". תכליתו וארגמנו מופיעים אצל החיתים ואצל האשורים, בשמם האכדי, ברשומות מסחריות ובמסגרת רשימות המס והשלל.


ארגמון קהה קוצים - מקור התכלת, צילום: עמותת פתיל תכלת

סרטון הסבר על התהליך:



אם לא תרחיקו לכרתים אבל תרצו לחזות בצבע הארגמן המקורי מימי הביניים הזדמנו למוזיאון הימי בחיפה, בו תוכלו לצפות בחרסים שנמצאו בתל שקמונה הנושאים את הצבע:


אם תזדמנו למוזיאון הימי אמליץ לכם בפרסום נפרד על המטבע המתאר את אחד מפלאי העולם העתיק אשר אצור במוזיאון.

נתראה בחלק ב' ובו הצבע ה...!




תגובות

  1. בלוג ממש מעניין. כיף שבמקרה ראיתי ונכנסתי :)
    חג שמח!

    השבמחק
  2. תודה רבה לך, המשך הנאה 😃

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הַכְּפִיר אוֹפִיר

הַנָּאקָה רִבְקָה

הַפִּיל גִּיל