החומר הבונה אותנו ואת היקום - גילוי חדש. פרסום ראשון בעברית


                                                                     
תארו לכם שאתם יושבים ליד ברכת מים באורך 12 קומות המלאה ב 50 טון מים.
עכשיו דמיינו את החברים שלכם מתקשרים להודיע שהם משגרים אליכם חלקיקים בלתי נראים לאורך 295 ק"מ.
דמיוני?
מבוא:
 מול כל חומר ביקום יש אנטי-חומר. המאפיין של האנטי-חומר מתבטא בעובדה שהוא נושא מטען שלילי הפוך מזה של החומר. לכן כל מפגש ומיזוג בין חומר ואנטי-חומר יגרום להם להעלם וליצור אנרגיה עצומה, בלתי נתפסת בממדיה, של קרינה טהורה. לדברים מתחברת באופן הפוך תורת 'המפץ הגדול', לפיה בעת המפץ נוצר החומר המרכיב את היקום, את הגלקסיות, אותנו וכל פרט אחר בעולמנו. אבל באותו מפץ של קרינת אנרגיה אדירה נוצר לא רק החומר אלא גם האנטי-חומר. לו הם היו נוצרים בכמות שווה והתנהגותם היתה זהה הם היו אמורים לבטל אחד את השני - כמו שמספר שלילי מנטרל מספר חיובי, שזהה לו בגודלו. אבל בפועל הסברה המדעית אומרת שנוצר יותר חומר מאשר אנטי-חומר ורק חלק מהחומר שרד בעוד האנטי-חומר נעלם. החומר שנותר מרכיב את עולמנו.
 הדברים מובילים לשתי אפשרויות שנחקרות מזה שנים:

1. ביליונית שניה אחרי המפץ הגדול החומר שרד והאנטי-חומר נעלם וארועים אלו קשורים בקשר חזק לחלקיק המכונה "מרכיב היגס" או "המרכיב האלוהי" המפורסם, שהשתתף במפץ הגדול וביצירת עולמנו. ניסויים לגילויו נערכים במאיץ החלקיקים הגדול בעולם בסרן, אשר בשוויצריה. צפו בסרטון המרתק.

2. החומר שרד והאנטי חומר נעלם במשך טריליונית השנייה, או במשך זמן קצר עוד יותר, אחרי המפץ הגדול. ארועים אלו התרחשו בשל התנהגות הנויטרונים והאנטי-נויטרונים במפץ.

חוזרים לסרט בו פתחנו:
שיגורי החלקיקים, הנויטרונים והאנטינויטרונים, התרחשו ומתרחשים ביפן. הם נערכים בין העיר טוקאי לבין הברכה המרושתת בגלאי קרינה רדיואקטיבית רבים, בעיר קמיוקה. הברכה היא למעשה מתקן גלאי הנויטרונים התת קרקעי הגדול בעולם, ה Super Kamiokada.
המדענים המנצחים על הניסויים חוקרים את התנהגות הנויטרון ואת דמות המראה שלו, האנטי-נויטרון. כעת מדווח לנו המגזין QUANTA, על פי פרסום במגזין הנודע NATURE, שהניסויים הניבו תוצאות בעלות משמעות עצומה, המשליכה על הסוגיה המפליאה של האנטי חומר החסר. בניסויים שבוצעו, החוקרים "'דגו" את הנויטרונים ואת האנטי-נויטרונים, שמותירים אחריהם בתנועתם זנב קרינה זוהר  המופיע כתוצאה של אינטראקציה ביניהם לבין אטום במים. תוצאת הניסויים חד משמעית והיא מצביעה על היווצרות עודף יחסי של נויטרונים על פני אנטי-נויטרונים.
אם נצרף לכך את התיאוריה על אופן ההתנהגות של כיוון התנועה ההפוך של החלקיקים, נויטרונים מסתובבים בתנועתם עם כיוון השעון ואנטי-נויטרונים נגד כיוון השעון, אז לפנינו פריצת דרך במחקר הנוגע לאפשרות השנייה לעיל. התוצאה עשויה להיות מפתח אפשרי לפתרון העלמותו של האנטי חומר והישארות החומר הבונה אותנו ואת עולמנו.

לקוראינו, פרסום זה הוספתי ממד 'מדע פופולרי' לבלוג מתוך מטרה להרחיב את תחומי הדעת בו. אין לי כל השכלה פורמלית בתחומי המדע.
שבת שלום וברכה.


דיווח על התגלית במגזין NATURE

הגלאי בקמיוקה:

מאיץ החלקיקים בסרן:


האסימטריה בנויטרונים חוצה סף קריטי - מגזין קוונטה
תעלומת האנטי חומר החסר - פרופ' ניר יוסי ממכון ויצמן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הַכְּפִיר אוֹפִיר

הַנָּאקָה רִבְקָה

הַפִּיל גִּיל